MP Kristinehamn testar framtidsbil

Här kommer en text från vår Louise Hamilton, MP Kristinehamn.

För ett bra tag sedan ringde det på miljöpartiets mobil. Den som ringde var en av Kristinehamns bilhandlare, Claes Skoglöf, som för drygt tio år sedan sålde en Volkswagen Lupo till mig. För de som inte känner till denna bil kan jag berätta att det var en liten och på den tiden mycket bränslesnål bil, som drog 3 liter diesel på 10 mil.

Nu undrade han om jag ville hänga med till Stockholm för att testa en ny bil, en Volkswagen XL1, som skulle vara tillfälligt utställd i Sverige. Jag hittade en ledig dag som även passade Claes, men tyvärr inte lokaltidningens reporter, som också var inbjuden.

bil

Den 28 maj fick jag beskåda och provköra underverket; en mycket futuristiskt designad elhybrid som drar 0,09 l diesel/mil. Ingen familjebil precis, med sina två säten och minimalt bagageutrymme och ett inköpspris på runt 1,2 miljoner kronor. Biljournalisterna är inte odelat positiva och bilen är inte så extrem vad gäller bränsleförbrukning. Ändå ger det positivt att ett stort bilföretag satsar på att tillverka ”snålbilar” – förhoppningen är att en mer folklig variant ska börja tillverkas. Vi lär ju inte slippa undan bilen som transportmedel än på länge. En av de personer som varit med och tagit fram bilen var på plats – en tysk ingenjör visade ett stort engagemang i och stora kunskaper om de gröna frågorna. Och hur var det då att köra bilen? Jo, det var kul, den var lättkörd och det var intressant att se stockholmarnas reaktioner, bilen väckte enormt uppseende!

bild-louise

Louise Hamilton

Lämna en kommentar