Refugees welcome – Karlstad

Igår hölls manifestationen Refugees Welcome i Karlstad på Stora torget. Det var vi i Grön Ungdom Värmland som tillsammans med SSU Värmland anordnade manifestationen i syfte att uppmana makthavarna att döden på medelhavet måste få ett slut, vi måste öppna gränserna nu!

Handklapp

Manifestationen skedde först i Stockholm på initiativ av Grön Ungdom, som samlade över 15000 människor. Även i Göteborg stod människor upp för asylrätten och för allas rätt att ta sig till trygghet, och nu har vågen spridit sig runtom i Sverige. Karlstadsborna var tydliga – denna humanitära katastrof kan inte fortgå längre, vi måste frångå Dublinförordningen, riva murarna och öppna gränserna!

Vi vill också passa på att tacka alla som kom, och även de organisationer som stod bakom gårdagens manifestation, det var ett flertal ungdomsförbund men också Rädda barnen, Röda korset, Svenska kyrkans unga, Karlstad mot rasism samt ABF.

Johan Andersson som är språkrör för Grön Ungdom Väst talade, och jag tänkte avsluta detta blogginlägg med hans tal, ett tal som gör mig stolt att tillhöra den gröna rörelsen.

Johan Andersson

”Jag kom till Sverige den 1 juli 1996. Då föddes jag på BB här i Karlstad. Den 9 september 2015 kom nioåriga Bessan till Sverige. Hon kom hit efter en livsfarlig flykt genom Europa.

Jag förundras över att det finns tankar om att jag skulle ha större rätt att leva här än Bessan, för det finns verkligen ingenting som säger att jag har den rättigheten och inte hon. Vad är det som säger att det här är min plats på jorden och inte hennes? Ingenting. Det här är inte mitt land och inte ditt, det här är vår jord och vårt gemensamma jävla ansvar att hjälpa varandra när det krävs.

Igår höll min fantastiska kompis Mona tal på en liknande manifestation i Göteborg. Jag tycker hon uttryckte sig så träffsäkert när hon sade att ”livets lotteri må bestämma var vi föds, men det ska fan aldrig bestämma var vi ska bo.”

Hon sa också att det är politik som skapat situationen.

Det är politik som gör människor till flyktingar.

Det är politik som gör att människor drunknar i sina försök att i sjöodugliga båtar ta sig över ett stormigt Medelhav till Europa.

Det är politik som gör att människor kvävs till döds i människosmugglarnas lastbilar.

Det var politik som gjorde att treårige Alan spolades upp drunknad på stranden.

De senaste dagarna har en våg av omtanke svept över Sverige. Privatpersoner, politiker, föreningar och organisationer har i manifestationer som den här stått upp för medmänsklighet och uttalat sig om vad som behöver göras. Jag hoppas att det inte bara är tomma ord om kvotflyktingar, transportörsansvar och Dublinförordning, som syftar till att få motta folkmassornas jubel, utan att de menar allvar verkligen ser till att det blir en förändring.

Att vi inom en så snart det bara är möjligt kan erbjuda människorna som flyr lagliga vägar in i EU, och, väl här, ge dem ett tryggt och värdigt mottagande.

Att inga fler treåriga liv ska behöva sluta som Aylans, och att vi kan ge flickor som Bessan en trygg och säker framtid.
De senaste dagarna har visat att det finns hopp. Vi säger välkomna hit, flyktingar. Välkomna hit, människor. ”

Text: Matilda Edvardsson
Språkrör Grön Ungdom Värmland

För mer information från Grön Ungdom Värmland, surfa in på deras hemsida och Facebook

Kommentera

