Cellprovsveckan – ta en #cellfie

Här kommer en personlig text från Carola Bolmstedt, sammankallande i MP Karlstad. Du kan följa Carola på Twitter.

Den här veckan är det cellprovsveckan och då uppmanas alla tjejer/kvinnor av organisationen Ung Cancer att ta en #cellfie och lägga upp i sociala medier. Mer information om detta kan du läsa här (länk: http://www.ungcancer.se/ta-en-cellfie-under-cellprovsveckan )

Jag är glad att jag gick och tog cellprov när kallelse till rutinkoll kom. Om man går på regelbundna cellprovskontroller kan sådana förändringar upptäckas och man kan få behandling i god tid. Det upptäcktes därför i tid att jag hade cellförändringar och jag opererades. Jag var 25år. Det var en omskakande upplevelse ska jag ärligt medge. Kan ibland ha svårt för att prata om det, men samtidigt är det så viktigt att göra just det när det enkelt kan upptäckas och åtgärdas. Ok, jag vet situationen hos barnmorskan när man tar cellprovet suger, det är ditt liv det handlar om och mitt råd är; ta hand om dig. Stå ut de där jobbiga minuterna det tar att ta cellprovet. När det är klart kommer du känna dig glad att det är gjort.

Carola Bolmstedt

 

Kommentera

